Pencegahan dan Penanganan Keterlambatan Berbicara Pada Anak

Authors

  • Amanda Eka Putri Universitas Jambi
  • Nandini Febriani Universitas Jambi
  • Ananda Nora Nopriani Universitas Jambi
  • Muhammad Asif Rasyhad Universitas Jambi
  • Beny Rahim Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.24036/pusako.v3i1.61

Keywords:

Speech Delay, Early Childhood, Psychoeducation

Abstract

Speech is part of a child's development that starts from birth. A child not being able to understand and repeat about 20 important words at the age of one and a half years is one of the symptoms of developmental disorders, to be precise, speech delay. This condition can still develop, it's just that the time is slower than the average child. Therefore, it is necessary to conduct psychoeducation to provide knowledge to the general public (18-80 years old) about the causes and effects of speech delay in early childhood. This psychoeducation is motivated by questionnaire data which shows the results that most respondents do not have an awareness of the existence of speech delay disorders in children. To respond to this, the researcher designed a 7-minute 54-second psychoeducational video that was aired for five days as a method that aims to increase the understanding of the general public to prevent speech delay. After watching the psychoeducational video, respondents were given an online form containing 10 post-test questions with 20 respondents.

References

Airlangga, E. (t.thn.). Berbicara dan Berbahasa pada Anak: Bahasa Pertama dan Bahasa Kedua.

Aminah, S. R. (2022). MENGENAL SPEECH DELAY SEBAGAI GANGGUAN KETERLAMBATAN BERBICARA PADA ANAK (KAJIAN PSIKOLINGUISTIK). JALANDRI: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Daerah, Vol. 8 No.2 Hal. 79-84.

Dewanti, A. W. (2012). Karakteristik Keterlambatan Bicara di Klinik Khusus Tumbuh Kembang Rumah Sakit Anak dan Bunda Harapan Kita Tahun 2008-2009. Sari Pediatri, Vol. 14, No. 4, 230-234.

Haryatiningsih., M. W. (2014). Perkembangan Balita: Deteksi Dini dan Stimulasi Tumbuh Kembang Balita. Pustaka Pelajar.

Hasanah, N. S. (2020). Analisis Pola Asuh Orang Tua terhadap Keterlambatan Bicara pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 4 No.2 Hal.913-922.

Istiqlal, A. N. (2021). Gangguan Keterlambatan Berbicara (SPEECH DELAY) pada Anak Usia 6 Tahun. Preschool: Jurnal Perkembangan dan Pendidikan Anak Usia Dini.

Judarwanto, W. (2009). Keterlambatan Bicara Fungsional pada Anak.

Khoiriyah, Ahmad (2016). "Model Pengembangan kecakapan berbahasa anak yang terlambat berbicara (speech delay)". Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini.

Nahri, V. H. (2019). Keterlambatan Bicara (Speech Delay) pada Anak Usia Dini.

Rosary. (2022). Keterlambatan Bicara, Apa Tandanya? Diambil kembali dari Health Article: RS Pondok Indah Group: https://www.rspondokindah.co.id/id/news/keterlambatan-bicara-apa-tandanya

Services, U. D. (2006). The NICHD Study of Early Child Care and Youth Developtment: Findings for Children up to Age 4½ Years.

Sicilia Desiarnaa, Ulfa Nafilab, Restianic, Fatmawatid. (2023). Gangguan Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) pada Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Sastra, Bahasa, dan Pendidikan, 98.

Sulistya, R. (2022). Kasus Speech Delay Anak Meningkat Selama Pandemi, Ayah Ibu Perhatikan Tiga Hal Ini. Diambil kembali dari REPUBLIKA: https://ameera.republika.co.id/berita/rccdco463/kasus-speech-delay-anak-meningkat-selama-pandemi-ayah-ibu-perhatikan-tiga-hal-ini

Wulan Fauzia, F. M. (2020). MENGENALI DAN MENANGANI SPEECH DELAY PADA ANAK. Jurnal al-Shifa, 102-10

Filsah Muslimat, A., & Hadrawi Universitas Hasanudin, M. (t.t.). Faktor dan Dampak Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) Terhadap Perilaku Anak Studi Kasus Anak Usia 3-5 Tahun: Kajian Psikolinguistik. https://journal.stai-alfurqan.ac.id/alqiyam/index.php/alqiyam/

Taseman, T., Safaruddin, S., Erfansyah, N. F., Purwani, W. A., & Femenia, F. F. (2020). Strategi Guru dalam Menangani Gangguan Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) yang Berpengaruh Terhadap Interaksi Sosial Anak Usia Dini di TK Negeri Pembina Surabaya. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 2(1), 13–26. https://doi.org/10.15642/jeced.v2i1.519

Adzkiya, Z., Rupida, R., Fadhila, M., Faridah, S., Fikriah, H., Fitri, A., Jurusan, R., Islam, P., Negeri, I., Banjarmasin, A., Rsud, P., & Suriansyah, S. (n.d.). PENYULUHAN MENGENAI PERAN ORANG TUA DALAM POLA ASUH DI RSUD SULTAN SURIANSYAH BANJARMASIN.

Lansia Di Puskesmas Ulak Karang Selatan Althafi Hilmanisa Indriadi, P., Meriza Salsabila, A., Wazkia, H., Dwi Rivani, K., & Angelina Putri, M. (n.d.). PUSAKO : Jurnal Pengabdian Psikologi

Downloads

Published

2024-07-18

How to Cite

Amanda Eka Putri, Nandini Febriani, Ananda Nora Nopriani, Muhammad Asif Rasyhad, & Beny Rahim. (2024). Pencegahan dan Penanganan Keterlambatan Berbicara Pada Anak . PUSAKO : Jurnal Pengabdian Psikologi, 3(1), 18–26. https://doi.org/10.24036/pusako.v3i1.61